20 Jul Filosofie: Apollo en Dionysos (NL)
Nietzsche
Het apollinische en dionysische gaat vooral over tegenstellingen. Je kent het wel, tegenstellingen als werkelijk–onwerkelijk, positief–negatief, eeuwig–vergankelijk,
ziel–lichaam, verstand–gevoel of beschaafd–wild……..
Apollinische; het statische en evenwichtige, streven naar maat, orde en harmonie. Het draait om de rede, begrenzing en evenwicht. Als je het bekijkt ten opzichte van de kunst gaat het om licht, begrijpelijkheid, harmonie, symmetrie en schoonheid.
Dionysische; dit staat voor het scheppende, heroïsche, duistere en chaotische. Het draait om onbegrijpelijkheid, disharmonie en woeste kracht in combinatie met primitieve natuur. Irrationaliteit, instinct, wreedheid en onbeschaafd gedrag.
Nietzsche zag het apollinische samen met het dionysische als een voortdurende spanningsverhouding. Ze bepalen de grenzen van het ‘ik’. Binnen die grenzen heeft een mens allerlei impulsen, die continu met elkaar in strijd zijn. Door onze apollinische kracht zijn we in staat om onze neigingen en driften in het gareel te houden. Zou je alleen Dionysische kracht hebben? Dan zou de mens zijn driften volgen, het leven zou een voortdurende lustbevrediging zijn (zoals dieren?). Zou je alleen Apollinische krachten hebben? Dan is er geen inhoud meer, je leeft voor de vorm, de mens is dan een robot, een levenloos individu dat geen band meer heeft met de natuur en zijn instincten. Nietzsche vond dat er te veel apollinische krachten waren toen der tijd, het geloof nam de overhand en dat is wat het voor hem saai maakte.
Hoe past dit bij mijn werk?
De kleuren in mijn werk zijn heel harmonisch, de tinten passen in mijn ogen vaak goed bij elkaar. Ze lijken aards, licht en evenwichtig. Maar als het werk zo harmonisch en evenwichtig is, waarom wil je er dan naar kijken? Wil je er eigenlijk wel naar kijken? Of loop je er sneller voorbij? Wat maakt het dat je langer wilt kijken naar een werk? Het werk moet je aanspreken, het moet je blik kunnen vasthouden. Er moet iets zijn aan het werk wat niet zo zeer irriteert, maar meer in de war brengt.